Established 1999

LOBBING W CENTRUM UWAGI

19 październik 2009

Deklaracja uczestnictwa

Wyjątkowo gorący ostatnio temat lobbingu wywołuje różne reakcje i komentarze. Większość bezmyślnych wynikających z niewiedzy, co to jest rzecznictwo interesów, czyli: dbanie o jakość życia, pracy, kultury, sportu, społeczeństwa obywatelskiego. Do, jakże potrzebnego, głosu rozsądku należy zaliczyć dzisiejszą (19 bm.) konferencję w Polskiej Agencji Prasowej zorganizowaną przez Kongres Przedsiębiorczości.

Prezesi i dyrektorzy największych polskich i zagranicznych organizacji biznesowych w Polsce jednogłośnie uznali potrzebę lobbingu, który jest nieodzownym elementem każdej demokracji i służy budowaniu społeczeństwa obywatelskiego. Każdy z osobna podał przykłady lobowania własnych organizacji w sprawach dotyczących rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Prelegenci uznali, że lobbing w Polsce musi być prowadzony w sposób jawny, transparentny i udokumentowany.


Jednomyślnie uznano, iż tzw. lobbing hazardowy nie miał znamion lobbingu par excellence, a był jedynie klasycznym przykładem załatwiactwa, które zawsze i w każdym przypadku musi być piętnowane i karane.


Obecni w PAP-ie przedstawiciele Kongresu Przedsiębiorczości w osobach: Roma Rewald – prezes Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce, Martin Oxley – prezes Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej, Lars Bosse – prezes Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, Monika Constant – dyrektor generalna Francuskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Polsce, Mieczysław Bąk – dyrektor w Krajowej Izbie Gospodarczej, Dariusz Witkowski – dyrektor w Konfederacji Pracodawców Polskich, Zbigniew Gajewski – dyrektor w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Elżbieta Nosko-Łapczyńska – dyrektor w Związku Rzemiosła Polskiego oraz Joanna Gawkowska-Kuk – prawnik z Polskiej Rady Biznesu, przyjęli stanowisko, które cytujemy w całości.


Kongres Przedsiębiorczości, będący platformą współpracy największych organizacji biznesowych w Polsce, oświadcza, iż wykorzystywanie nieformalnych powiązań polityki i biznesu w celu wpływania na treść prawa musi być za wszelką cenę wyeliminowane. Zarazem apelujemy o wzmocnienie roli organizacji pozarządowych i partnerów społecznych w pracach legislacyjnych. Tylko tą drogą można rozwijać w naszym kraju demokrację i społeczeństwo obywatelskie.


Kongres Przedsiębiorczości jest zdania, że pojawiające się ostatnio kontrowersje wokół lobbingu są znakiem, iż konieczna jest debata na temat obecnych regulacji dotyczących tej sfery. Przede wszystkim należy poruszyć temat szerszego udziału organizacji społecznych, w tym przedsiębiorców, w procesach legislacyjnych. Zapisy prawne i praktyka funkcjonowania państwa powinny dążyć do aktywizacji grup społecznych w procesach konsultacyjnych nowo stanowionego prawa oraz do zabierania głosu w sprawach najważniejszych dla kraju. W ciągu ostatnich lat organizacje reprezentujące biznes pozytywnie wpisały się w proces tworzenia prawa regulującego działalność gospodarczą w Polsce. Ten sukces powinien być impulsem do szerszej współpracy rządu z organizacjami przedsiębiorców, a także do rozpoczęcia dialogu z pozostałymi organizacjami społecznymi.


Ważnym elementem skutecznego procesu tworzenia nowego prawa jest rozpoczęcie konsultacji w pierwszym stadium prac. Obecnie bardzo często projekty zmian w przepisach tworzone są jedynie przez teoretyków prawa. Brak konsultacji ze środowiskiem, którego zmiany w praktyce dotyczą, skutkuje wieloma zapisami nieprzystosowanymi do rzeczywistości, bądź zwyczajnie nietrafionymi, które mogą w rezultacie przynieść efekty odmienne od zamierzonych. Taka sytuacja powoduje, iż pojawia się wiele słów krytyki pod adresem nowych projektów aktów prawnych. Znacznie łatwiejszym procesem jest współpraca przy tworzeniu nowych regulacji niż walka polegająca na wskazywaniu błędów i namawianiu do zmian w już istniejącym  dokumencie.


Proces konsultacji aktów normatywnych winien posiadać konkretne, spisane reguły. Głównymi zasadami przyświecającymi wszystkim działaniom obywatelskim zmierzającym do wpływu na proces legislacyjny powinny być jawność i przejrzystość. Rozmowy mające na celu wpływ na treść regulacji muszą być rejestrowane i podawane do wiadomości opinii publicznej. Po spełnieniu tych warunków nie mogą być one uznawane za niezgodne z prawem. Debata publiczna na temat regulacji lobbingu powinna poruszyć także inne ważne elementy procesu konsultacji tak, aby doprowadzić do stworzenia dokumentu zawierającego opis dobrych praktyk legislacyjnych.


Kongres Przedsiębiorczości uważa także, iż zainteresowane organizacje społeczeństwa obywatelskiego powinny mieć zagwarantowany z mocy prawa udział w pracach legislacyjnych oraz dostęp do informacji o wszystkich ich etapach.


Jesteśmy przekonani, że w debacie o sprawnym konsultowaniu tworzonych regulacji prawnych należy uwzględnić doświadczenia krajów, które podążają drogą demokracji wielokrotnie dłużej niż Polska. Organizacje należące do Kongresu Przedsiębiorczości i współpracujące z nami deklarują gotowość przedłożenia takich rozwiązań.


 


Kongres Przedsiębiorczości powstał w styczniu 2008 roku. Głównym zadaniem nowej struktury jest pokazanie roli i znaczenia pracodawców we współczesnym świecie, a także prezentowanie opinii tego środowiska w najważniejszych sprawach gospodarki i społeczeństwa. Ta inicjatywa w niczym nie ogranicza niezależności i kompetencji jej uczestników, za to pozwoli wzmocnić ich własne postulaty. Nowa formuła współpracy pozwala unikać ograniczeń, jakie ciążyły na Radzie Przedsiębiorczości, bowiem – w przeciwieństwie do Rady – jest ona otwarta dla wszystkich, którzy spełnią kryteria członkostwa. Rada Przedsiębiorczości była porozumieniem zamkniętym, ograniczonym do 11 organizacji.


Według założeń, nowa płaszczyzna współpracy jest platformą łączącą siedem organizacji dbających o potrzeby środowiska biznesowego w Polsce.


 

W wydaniu 95, październik 2009 również

  1. 15 LAT SZKOŁY LIDERÓW

    Przywództwo po polsku
  2. KOMPENDIUM WIEDZY LOBBINGOWEJ

    Teoria i praktyka dla lobbystów
  3. POLKI NA DACHU AFRYKI

    Padma pomocna we wspinaczce
  4. SMAKI DECYDENTA

    Tofu na 80 sposobów
  5. TECHNOLOGIA KAMITEC

    Odpady na energię
  6. LOBBING W CENTRUM UWAGI

    Deklaracja uczestnictwa
  7. PKPP LEWIATAN

    Przedsiębiorcy do europosłów
  8. POSZUKIWANIE WARTOŚCI

    Snobowanie jako odtruwanie
  9. OD REDAKTORA

    Hazardowy lobbing
  10. SZTUKA MANIPULACJI

    Atrakcyjna oprawa