Established 1999

LOBBING

15 czerwiec 2008

Budowanie zaufania

Dziki lobbing, łapownictwo, korupcja, protekcja nie mają z rzeczywistym lobbingiem nic wspólnego. Istnieje potrzeba sformułowania zasad prawnych i etycznych tego zawodu, których podstawą musi być jawność celów oraz jawność adresata podejmowanych działań.


MAREK NOWAKOWSKI



W społeczeństwie funkcjonują różnorodne kanały komunikacji społecznej, które służą wyrażaniu opinii, prezentowaniu poglądów i argumentów w celu wywarcia wpływu na decyzje i działania władz.


Każda decyzja władzy – jeśli ma mieć charakter demokratyczny – musi być podjęta po poznaniu opinii, potrzeb i obaw różnych podmiotów i grup społecznych. W przeciwnym wypadku jest decyzją niesprawiedliwą uwzględniającą interesy jednej tylko grupy.


Lobbing to jeden z istotnych mechanizmów systemu demokratycznego umacniający pluralizm opinii i poglądów. Służąc prezentacji i wzajemnemu rozumieniu poglądów oraz interesów grup społecznych, społeczności lokalnych i środowisk zawodowych, lobbing sprzyja wypracowaniu rozwiązań uwzględniających różne racje, buduje sprawiedliwy ład społeczny i ekonomiczny.


Lobbing – podobnie jak wolna prasa – jest szczególnym kanałem komunikacji społecznej. Pod tym pojęciem musi być rozumiane wykonywane zawodowo, jawnie i zgodnie z prawem pośrednictwo w prezentowaniu argumentacji, stanowisk i projektów pomiędzy społeczną lub gospodarczą grupą interesów (np. firmą, grupą zawodową, branżą, społecznością lokalną, itp.), a ogniwami władzy kompetentnymi do podejmowania decyzji istotnych dla tych grup interesów.


Tak wykonywana działalność lobbingowa musi mieć status zaufania publicznego. Może temu służyć reglamentowanie dostępu do tego zawodu np. poprzez rejestrację lobbystów lub poprzez stworzenie izby korporacyjnej na wzór innych profesji zaufania publicznego.


Od wielu lat zainteresowane środowiska domagają się wprowadzenia w Polsce prawnych regulacji lobbingu. Bezskutecznie. W obecnej kadencji Sejmu, podobnie jak w poprzedniej, parlamentarzystom zabrakło woli zajęcia się tym problemem. Prace nad znajdującym się w Izbie projektem ustawy – mimo głośnych zapowiedzi – toczą się leniwie i bez szans na szybkie efekty.


Brak jasnych i prawnie usankcjonowanych reguł gry prowadzi do sytuacji, w których rodzą się i utrwalają patologiczne układy protekcyjne i korupcyjne, powiązania, w których uczestniczą również niektórzy parlamentarzyści; tworzy się pozwalający bezzasadnie i bezkarnie – dla prywatnych lub politycznych korzyści – pomawiać i niszczyć reputację ludzi oraz firm zajmujących się rzeczywistym uczciwym i profesjonalnym lobbingiem.


W interesie społecznym czas przerwać to błędne koło. Dziki lobbing, łapownictwo, korupcja, protekcja nie mają z rzeczywistym lobbingiem nic wspólnego. Istnieje potrzeba sformułowania zasad prawnych i etycznych tego zawodu, których podstawą musi być jawność celów oraz jawność adresata podejmowanych działań.


Apeluję do Sejmu RP o przyspieszenie prac nad ustawą o lobbingu.


Marek Nowakowski
Grupa Doradztwa Strategicznego


W wydaniu 60, grudzień 2004 również

  1. LOBBING I NOWY ŚWIAT TEATRU

    Wyścig szczurów
  2. BARIERY EFEKTYWNOŚCI cz. 4

    Planowa dezorganizacja
  3. WYSŁUCHANIE PUBLICZNE

    Nowa jakość demokracji
  4. WOKÓŁ SPORTU

    Krew mnie zalewa
  5. WOKÓŁ SPORTU

    Żenada
  6. DECYZJE I ETYKA

    Na długie zimowe wieczory
  7. SZTUKA MANIPULACJI

    Podbój
  8. LOBBING

    5 lat Unilobu
  9. TROSKI PRZEDSIĘBIORCY

    Kampania głupoty
  10. BP POLSKA

    Lobbing w granicach prawa
  11. SPOJRZENIE MENEDŻERA

    Wybór drogi
  12. AL GORE W WARSZAWIE

    Szansa na sukces
  13. LOBBING

    Budowanie zaufania
  14. DEBATA W POZNANIU

    O lobbingu kameralnie
  15. MUZYKA KLASYCZNA

    Idę swoją drogą