Established 1999

LEKTURY DECYDENTA

1 grudzień 2016

Szalony, czyli przedsiębiorczy

Co trzeba mieć w sobie, kim trzeba być, jak być odbieranym, co można zrobić aby przekuć marzenia, pasję w rzeczywistość i osiągnąć sukces w biznesie.

Wspaniała książka dla osób, które poszukują inspiracji i motywacji w swoim biznesie. Mówiąca również o tym, w jaki sposób szukać dla siebie mentorów, grupy osób, która będzie wspierała każdego w osiąganiu celów, do jakich dążymy w swoich firmach.

Linda Rottenberg opowiada w swojej książce, w jaki sposób przełamywać negatywne myśli o tym, że nie podołamy, że coś się nie uda, nie powiedzie. Uczula na krąg najbliższych znajomych, rodzinę, przyjaciół, którzy wręcz mogą odradzać założenie własnej firmy i spełnianie tego, co się chce robić zawodowo. Linda dopinguje każdego z nas do otwarcia się, przełamania w sobie barier oraz przekroczenia strefy komfortu, a także podjęcia działania. Zachęca nas do realizowania swoich pasji i marzeń. Wychodzi z założenia, że przedsiębiorczości każdy może się nauczyć. Jest to nabycie umiejętności, jak każdej innej.

Autorka odwołuje się między innymi do Julii Child, która w swojej książce „Mastering the Art of French Cooking” przyrównała umiejętność prowadzenia biznesu do gotowania: ,,dzięki odpowiedniemu instruktażowi gotować na modłę francuską może każdy i wszędzie”. Czyli, że przedsiębiorczości, podobnie jak gotowania, każdy może się nauczyć.

Opisuje również, co to znaczy żyć jak przedsiębiorca i łączyć pracę zawodową z inspirowaniem innych w swoich biznesach oraz realizować siebie, a także łączyć pracę zawodową z życiem prywatnym.

Linda Rottenberg założyła w Stanach Zjednoczonych, wraz ze wspólnikiem, w roku 1997, firmę pod nazwą Endeavor, która postawiła sobie za cel wspieranie marzycieli, osoby chcące osiągnąć sukces w biznesie. Otworzyła firmę pomimo, że na początku wszyscy odradzali jej założenie własnej działalności. Rodzice chcieli, żeby Linda najpierw ukończyła studia prawnicze, aby po ich skończeniu otrzymać dobrą pracę. Jednak Linda nie poddawała się. Pierwszym inwestorem firmy, a jednocześnie założycielem oddziału w Argentynie i prezesem został Eduardo Elsztain. Później krąg znaczących inwestorów oraz doradców coraz bardziej się poszerzał na całym świecie. Dzisiaj organizacja Lindy skupia inwestorów, mentorów oraz przedsiębiorców z różnych branż, chcących rozwijać swoje firmy. Tak marzenie, pasja i działanie przerodziły się w realne ich spełnienie oraz pomoc innym.

Linda Rottenberg podaje wiele przykładów osób, marzycieli, ludzi, którzy czasami świadomie działając, a czasami pod wpływem zbiegu różnych sprzyjających czynników, jakie działy się w ich życiu, osiągali niesamowite wręcz rezultaty. Podaje wiele przykładów z czasów dawnych, jak i obecnie żyjących osób, którzy dzięki podjęciu ryzyka, dzięki swoim działaniom, wierze w marzenia oraz ich urzeczywistnianiu, wytrwaniu w dążeniu do celu osiągali niesamowite rezultaty.

Jedną z osób, którą wspierała firma Lindy była Leila Veles, dorastająca w slumsach Rio de Janeiro. Pochodziła z bardzo biednej rodziny. Jej marzeniem było, aby ubodzy ludzie czuli się piękni, ponieważ zasługują na to, jak każdy inny człowiek. Leila była sfrustrowana tym, że nie może znaleźć produktów do pielęgnacji kręconych włosów, z których mogłaby ona korzystać oraz Brazylijki afrykańskiego pochodzenia. W 1993 roku Leila wraz ze swoją szwagierką pracowały nad recepturą preparatów do włosów w swojej piwnicy. Najpierw otworzyły pierwszy salon, a kiedy klientki przekonały się po jakimś czasie, że preparaty kosmetyczne przez nie produkowane poprawiają stan i wygląd ich włosów, nie nadążały z przyjmowaniem swoich klientek. W 2013 roku firma Beleza Natural obsługiwała 100 tysięcy klientów miesięcznie i generowała przychody roczne w kwocie 80 milionów dolarów, zatrudniała 2300 osób.

Przykładów z książki można by mnożyć: począwszy od Thomasa Edisona, Walta Disneya, Estee Lauder, Henry Forda, Liquid Paper Company, Gore-Tex poprzez Jeffa Bezosa, Steve Jobsa, Richarda Bransona, firmę Nuts.com, Spanx, Google, Starbucks, Nike, Billa Gatesa, Michaela Della, Wencesa Casaresa, hodowcy owiec, a później przedsiębiorcy internetowego, który sprzedał swoją internetową platformę maklerską za 750 milionów dolarów i zasiada w radzie Endeavor oraz udziela pomocy mentorskiej innym. A także wiele, wiele innych mniej i bardziej znanych osób i firm ze świata biznesu, którzy spełniali swoje marzenia, wizje, realizowali cele, działali, pomagali innym i osiągali sukcesy. Czasami wbrew temu, co nakazywał zdrowy rozsądek i najbliżsi.

Wszystkie osoby, o których mowa w książce są otwarte, odważne i innowacyjne. A więc czasami też były postrzegane jako ,,szalone’’. Słowo ,,szalony’ jest jednak w książce traktowane jako komplement.

Jolanta Szaczkowska

Linda Rottenberg, ,,Szalony, czyli przedsiębiorczy’’, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2016

W wydaniu nr 181, grudzień 2016, ISSN 2300-6692 również

  1. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    Kryminał retro z GPU w tle
  2. LEKTURY DECYDENTA

    Wszyscy jesteśmy na podsłuchu
  3. FILOZOFIA I DYPLOMACJA

    Unia Europejska a integracja
  4. WIATR OD MORZA

    Apel Smoleński
  5. PO PROSTU SZTUKA

    Eva w króliczej norce
  6. PO PROSTU SZTUKA

    Eva Chełmecka w Rabbithole ART ROOM
  7. WIATR OD MORZA

    Krwawa miesięcznica
  8. LEKTURY DECYDENTA

    Nadia - bohaterka
  9. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    Izraelska wsi spokojna...
  10. KOBIETY PRACUJĄCE

    Coraz więcej w zawodach technicznych
  11. FILOZOFIA I DYPLOMACJA

    Unia Europejska w roku 2016
  12. WIATR OD MORZA

    A więc - wojna?
  13. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    Królowa bezpieki
  14. LEKTURY DECYDENTA

    Szalony, czyli przedsiębiorczy
  15. W OPARACH WIZERUNKU

    Enfante terrible