Established 1999

KULTURA LOBBUJE

17 grudzień 2007

Pomysł na pieniądze

Będziemy bezstronnie monitorować stosunek posłów i senatorów do kultury narodowej i jej potrzeb. Będziemy śledzili głosowania w parlamencie i w samorządach. Będziemy informowali społeczeństwo o zachowaniach, jakie zaobserwujemy. Dzisiaj publikujemy projekt ustawy o finansowaniu kultury.

Obserwatorium Kultury Polskiej


 


 


         Od wielu lat większość polityków konsekwentnie lekceważy potrzeby kultury polskiej. Kultura wydaje się im ważna jedynie dla niewielkiej grupki wyborców, którzy nie decydują o tym, ile poselskich diet i ile pieniędzy z budżetu państwa dostanie dana partia. Krótko mówiąc, stosunek do polskiej kultury nie decyduje o wynikach wyborów. A powinien.


         W zjednoczonej Europie najważniejsza batalia, to batalia o tożsamość narodową. Tożsamość, którą kształtuje zarówno świadomość dziedzictwa narodowego, jak i uczestnictwo w kulturze współczesnej.


         Ta batalia o tożsamość wymaga więc wspierania edukacji i wspierania rozwoju kultury oraz tzw. przemysłów kultury. Wymaga finansowania.


         Stosunek do kultury, edukacji i systemu ich finansowania jest więc prawdziwym wyznacznikiem patriotyzmu danej partii; nie są nim zaś najbardziej nawet płomienne deklaracje programowe.


         Jak poznać stosunek partii i parlamentarzystów do kultury i jej potrzeb? Poprzez praktyczne działanie czyli sejmowe i senackie głosowania. To uchwalane w Sejmie prawo – od budżetu i podstawowych dla kultury ustaw, po poszczególne wnioski i poprawki w komisjach – decyduje o przyszłości kultury.


         Dlatego 22 stycznia 2007 roku powołaliśmy Fundację Obserwatorium Kultury Polskiej. Obserwatorium będzie monitorować wszystkie głosowania parlamentarne, a z czasem – mamy nadzieję – także ważne dla kultury głosowania w samorządach.


         Głosowania w Sejmie są jawne, dokonywane w imieniu narodu polskiego i społeczeństwo ma prawo wiedzieć, jak jego reprezentanci głosują w Sejmie, gdy naprzeciw siebie stają racje kultury polskiej i interesy rozmaitych grup lobbingowych.


         Jest dobrym prawem przedsiębiorców zrzeszać się w rozmaite konfederacje i lobbować w Sejmie na rzecz swoich interesów. Ale równie dobrym prawem jest monitorowanie tych działań przez inne lobby – mniej zasobne i wpływowe, lecz upominające się o podstawowe dla naszego funkcjonowania w Unii Europejskiej wartości.


         Obserwatorium nie jest związane z żadną partią polityczną. Nie sprzyja z założenia żadnej opcji, ani prawicy, ani lewicy, ani centrum. Będzie bezstronnie badać zasoby archiwalne polskiego Sejmu, aby w poczuciu obywatelskiej odpowiedzialności móc ocenić jak poszczególni kandydaci na reprezentantów narodu dbali o zachowanie narodowego dziedzictwa kulturowego i tworzenie warunków do funkcjonowania kultury w gospodarce rynkowej.


         W najbardziej oczywistych przypadkach, gdy głosowania poszczególnych osób układać się będą w przejrzyste wzory, Obserwatorium przyznawać będzie dwa odmienne tytuły: Sojusznika Kultury Polskiej  i Przeciwnika Kultury Polskiej.


         Wyniki monitoringu Obserwatorium Kultury Polskiej będą podawane do wiadomości publicznej.


         Obserwatorium nie będzie ograniczać się do monitoringu i obserwacji. Mamy zamiar wychodzić naprzeciw potrzebom polskiej kultury i inicjować, proponować rozwiązania systemowe na rzecz jej wspierania. Poniżej przedstawiamy wstępne założenia projektu Ustawy o systemie finansowania kultury polskiej. Dokument ten jest opracowywany przez specjalistów od prawa gospodarczego, podatkowego i autorskiego. Losy tego projektu będą sprawdzianem stosunku klasy politycznej do kultury narodowej.


 


Założyciele Fundacji Obserwatorium Kultury Polskiej:


 


Jacek Bromski w imieniu Stowarzyszenia Filmowców Polskich


Krzysztof Knittel


Jerzy Kornowicz w imieniu Związku Kompozytorów Polskich


Janusz Krasny-Krasiński i Bogdan Baran w imieniu Stowarzyszenia Pisarzy Polskich


Maciej Strzembosz i Sławomir Jóźwik w imieniu Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych


 


Warszawa, dnia 12 października 2007 r.


 


Fundacja Obserwatorium Kultury Polskiej


 


Idea i założenia


projektu ustawy o finansowaniu


kultury polskiej


 


W 2005 roku został w Polsce zapoczątkowany proces regulowania i dostosowywania do standardów europejskich stosunków pomiędzy sferą gospodarki a kulturą narodową. Obie sfery stanowią o roli Rzeczypospolitej w Europie i świecie. Nikt dziś nie zaprzecza, iż kultura określa tożsamość narodową. Kultura jest dziś jednym z najważniejszych czynników rozwoju, postrzeganym nie tylko jako wartość sama w sobie, ale także jako jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów gospodarki i realny czynnik rozwoju wpływający na zwiększenie atrakcyjności państw dla turystów, mieszkańców i inwestorów.


         Wzrost uczestnictwa w kulturze jest jednym z priorytetów polityki społecznej państw członkowskich UE. Wysoka aktywność w tym obszarze wpływa w znacznym stopniu na wszechstronny rozwój społeczeństwa. Może być również sposobem na wyrównywanie szans i inwestycją w kapitał ludzki. Dostępność kultury uwarunkowana jest w oczywisty sposób dostępnością środków i odpowiednią strukturą organizacyjną i prawną. Znaczącą rolę w kwestii uczestnictwa w kulturze odgrywać więc będzie polityka państwa w obszarze stanowienia właściwego prawa i finansowania kultury.


         Narzędziem tych przemian powinny stać się działania systemowe oraz  mechanizmy umożliwiające szerszą aktywność kulturalną. Za właściwe wykorzystanie dóbr i usług kultury współodpowiedzialne są obecnie zarówno instytucje publiczne jak i przedsięwzięcia na polu kultury działające według zasad rynkowych – przemysły kultury. Przemysły kultury obejmują wszystkie podmioty prowadzące działalność na polu kultury, sztuki i mediów. Do przemysłów kultury zaliczane są te rodzaje działalności, w których produkcja oraz dystrybucja dóbr i usług w otoczeniu kultury odbywa się przy wykorzystaniu technik przemysłowych (przemysł wydawniczy i poligraficzny, filmowy, muzyczny oraz media, w tym także nowe media). Działalność w tak zdefiniowanym sektorze jest oparta na zasobie narodowego i światowego dziedzictwa kulturalnego.


                   Staje się coraz bardziej palącą kwestią utworzenie mechanizmów prawnych i organizacyjnych nawiązujących ściślejszą więź pomiędzy sektorami kultury i przemysłów czerpiących z kultury. Więź taka może funkcjonować z korzyścią dla obu stron współpracy: rozwijając rynek i wspomagając procesy gospodarcze jednocześnie z tworzeniem solidnych finansowych podstaw rozwijania kultury.


Jest to szczególnie ważne dzisiaj, w wieku mieszania się kultur, postępującej globalizacji gospodarki i unifikacji narodów.  Dbałość o zachowanie cech indywidualnych poszczególnych narodów jest podstawowym zadaniem stojącym zarówno przed sferą publiczną jak i wynikającą ze społecznej odpowiedzialności przedsiębiorców.


         Rozwijająca się i dobrze dofinansowana sfera kultury jest kołem zamachowym gospodarki. Udowadnia to wybitnie Polski Instytut Sztuki Filmowej, powstały w wyniku ustawy o kinematografii. PISF, mając na celu wspieranie polskiego przemysłu produkcji filmowej w tym jego promocję na arenie międzynarodowej, przyczynia się do rozwoju sfery  małych i średnich przedsiębiorstw i stabilizacji sytuacji dużych graczy na rynku audiowizualnym. Działalność PISF pobudza też działalność podmiotów non profit funkcjonujących na rynku filmowym. Polska kinematografia, współfinansowana za pośrednictwem Instytutu przez prywatnych przedsiębiorców, doświadcza dawno wyczekiwanego rozwoju, zarówno na polu kultury filmowej jak i gospodarki zajmującej się produkcją audiowizualną.


         Doświadczenia w kinematografii dowodzą, iż w mariażu przemysłu i kultury nie ma przegranych. Obie dziedziny wzajemnie kreują zwiększony obrót pieniądza, jak i podaż indywidualnych dóbr kultury, stanowiących tkankę spajającą społeczeństwo i nadającą mu tożsamość pośród globalizujących się i unifikujących kultur świata.


         Projekt ustawy o finansowaniu kultury wzorowany jest na Ustawie o kinematografii. Zakłada synergię poszczególnych dziedzin kultury i przemysłów czerpiących swoje zyski z jej dorobku i istnienia.


         Inicjatorzy powstania ustawy proponują utworzenie pięciu instytucji kluczowych dla rozwoju reprezentowanych przez siebie dziedzin sztuki i otoczenia kultury.


         Projekt zakłada powołanie następujących instytutów:



  1. Polski Instytut Literatury i Teatru
  2. Polski Instytut Muzyki
  3. Polski Instytut Sztuk Wizualnych
  4. Polski Instytut Dziedzictwa Narodowego
  5. Polski Instytut Edukacji Kulturalnej

         Projekt przyczyni się do nadania polityce kulturalnej państwa kompleksowego charakteru, uzupełni znakomicie narzędzia Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w finansowaniu zrównoważonego rozwoju polskiej kultury.


         Proponowana ustawa nie zamyka pola działania dla istniejących już instytucji, proponuje uzupełnienie systemu o niezbędny, brakujący element. Nie pozbawia też Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego roli koordynatora polityki państwa w sferze kultury. Projekt konstruuje przejrzysty system oparty na synergii działań przemysłu i kultury, który pozwoli nie tylko zdynamizować rozwój kultury poprzez jej finansowanie, ale i nawiązać korzystne finansowo dla przemysłu nowe związki ze sferą kultury.


Przede wszystkim jednak projekt stwarza instytucjonalny system partnerstwa dla oddolnych inicjatyw kulturotwórczych, w tym dla samorządów gminnych i wojewódzkich. Zasadą działania Instytutów jest dofinansowywanie wszelkich inicjatyw w wysokości nie wyższej niż 50%, co oznacza, że szansę na dofinansowanie mają te inicjatywy, które zostały zweryfikowane przez rynek dostarczający drugą połowę środków lub uznane przez władze lokalne za wartościowe i potrzebne.


         Prezentowana przez nas ustawa – uznając strategiczną rolę państwa w kreowaniu kierunków polityki kulturalnej – uwalnia jednocześnie inicjatywę lokalną i angażuje w sposób instytucjonalny środowiska twórcze związane ze swoimi małymi ojczyznami. Kultura jest bowiem zawsze silna swoją różnorodnością i tę różnorodność chcemy chronić i wspierać.


         Mamy nadzieję, że uchwalenie takiej ustawy przez Sejm Rzeczypospolitej na trwałe usunie kulturę z logiki sporu politycznego tworząc ramy dla jej trwałego rozwoju, niezależnie od koniunktur politycznych. Kultura jest bowiem dobrem wspólnym, fundamentem naszej tożsamości narodowej i nie powinna nigdy stawać się kartą przetargową w grze politycznej.


 


 


Jacek Bromski (Stowarzyszenie Filmowców Polskich),


Janusz Krasny-Krasiński, Bogdan Baran (Stowarzyszenie Pisarzy Polskich),


Jerzy Kornowicz (Związek Kompozytorów Polskich), Krzysztof Knittel,


Maciej Strzembosz (Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych)


 


Warszawa, 12 października 2007 r.


 


 


 


 


 


 


 


 



 


 


 


 


 


 


 

W wydaniu 73, grudzień 2007 również

  1. MIEDŹ NA ZDROWIE

    Nieśmiertelny metal
  2. KONIECZNY LOBBING

    Winne bezprawie
  3. KULTURA LOBBUJE

    Pomysł na pieniądze
  4. ZAMIENIĘ

    Na cokolwiek
  5. POLISH VODKA ASSOCIATION

    Zero proMILA
  6. WIZERUNEK POSŁA

    Dolce vita
  7. PR W WIŚLE

    Trzeba bywać
  8. TEORIA LOBBINGU

    Sztuka wywierania wpływu
  9. SZTUKA NEGOCJACJI

    Nie taki diabel straszny
  10. LOBBING W BRUKSELI

    Etyka przede wszystkim
  11. RODZINNA FARMACJA

    Z miłości do natury
  12. PUBLIC RELATIONS

    Amoralny PR-owiec?
  13. DECYZJE I ETYKA

    Dzień Decydenta. Przypomnienia
  14. SZTUKA MANIPULACJI

    Kogucie maniery
  15. BOŻE NARODZENIE

    Redakcja DECYDENTA & DECISION MAKERA wspólnie z IMR advertising by PR
  16. KLASTER KRYSZTAŁ EUROPY

    Okrągłe żaglówki
  17. BIBLIOTEKA D & DM

    Kuchnia biznesu
  18. PRAKSEOLOGIA W POLITYCE

    Realia pod makijażem
  19. PREZESI I DYREKTORZY

    Analfabeci w PR
  20. LOBBING TRUSKAWKOWY

    Było ciężko, ale zwycięsko
  21. CZAS NA SNOBIZM

    Koniec taryfy ulgowej