KRONIKA BYWALCA
Jak Polak z Chińczykiem - 13.12
Chińczycy nie pojmują polskiego prawa o zamówieniach publicznych, zasad polskiego prawa pracy czy wymogów ochrony środowiska. więcej...
Chińczycy nie pojmują polskiego prawa o zamówieniach publicznych, zasad polskiego prawa pracy czy wymogów ochrony środowiska.
Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz Centrum Studiów Polska-Azja były autorami seminarium-szkolenia „Jak uniknąć problemów we współpracy z partnerem chińskim”, które 10 grudnia 2013 r. przyciągnęło uwagę kilkudziesięciu biznesmenów zaangażowanych we współpracę z Państwem Środka. Seminarium otworzył Sławomir Majman, prezes PAIiIZ.
Przemysłowcy, współpracujący z partnerami chińskimi od wielu lat informowali, że z uwagi na różnice cywilizacyjne tych problemów nie da się uniknąć; chodzi raczej o to, by je zminimalizować. 40% trudności wynika z braku wzajemnej wiedzy.
Chińczycy nie pojmują polskiego prawa o zamówieniach publicznych, zasad polskiego prawa pracy czy wymogów ochrony środowiska.
Z kolei Polakom trudno pojąć, że w Chinach kontrakty są głównie zawierane na zasadzie zwyczajowej, nie rozumieją potęgi i prestiżu chińskiej biurokracji, której zasady działania datują się jeszcze z czasów Cesarstwa.
Monika Hałupczak z polsko-chińskiej kancelarii prawnej Yingke radziła, jak formułować umowy z Chińczykami i na co należy zwracać uwagę, by nie popaść w kłopoty. Radosław Domagalski z firmy Magellan Pro zwracał uwagę na przewagę zasady rozstrzygania sporów w drodze arbitrażu, nie zaś w drodze sądowej, natomiast Bartosz Ziółek z firmy Amber Foods zalecał wykazywanie dużej cierpliwości w negocjacjach z Chińczykami, którzy mają inne poczucie czasu, niż Europejczycy.
Zarówno paneliści, jak i dyskutanci z sali krytykowali restrykcyjny system wydawania wiz dla chińskich studentów przez polskie placówki konsularne w Chinach. Z tego powodu chińscy studenci przyjeżdżają do Polski w relatywnie małej liczbie, na tle innych państw EU, a przecież dzisiaj napływ zagranicznych studentów na studia płatne jest również formą zwiększania inwestycji zagranicznych.
Sprawnym moderatorem paneli dyskusyjnych był Radosław Pyffel, prezes Centrum Studiów Polska-Azja.
Tekst i zdjęcia: Jacek Potocki
W IMR ADVERTISING BY PR
Gotowe na Sylwestra IV
W konferencji prasowej, zorganizowanej już czwarty rok z rzędu w siedzibie IMR advertising by PR, wzięło udział liczne, acz wybrane, grono dziennikarzy przygotowujących się wizerunkowo i duchowo na Sylwestra. więcej...