Established 1999

KRAKOWSKI BANK SPÓŁDZIELCZY

8 wrzesień 2009

Blisko klienta

KBS jest instytucją wyspecjalizowaną w obsłudze rolnictwa, przedsiębiorstw z jego otoczenia, budżetów lokalnych i osób indywidualnych. Bank w perspektywie wejścia do UE koncentruje się na kompleksowej obsłudze dotychczasowego segmentu klientów. Czynimy starania aby objąć jak największą grupę rolników obsługą bankową, by po przystąpieniu do Unii przez rachunki rolników w naszym Banku przepływały subwencje rolne i inna pomoc finansowa – mówi prezes Jan Czesak.

 


Z JANEM CZESAKIEM


 


prezesem zarządu Krakowskiego Banku Spółdzielczego


 


rozmawia  Karol Jurasz


 


Jakie są atuty banków spółdzielczych w porównaniu z komercyjnymi?


Banki Spółdzielcze powstały oddolnie dla zapewnienia wspólnego i taniego finansowania przedsięwzięć, potrzeb swoich członków głównie rolników, drobnego handlu, rzemiosła, osób utrzymujących się z pracy zarobkowej. BS-y odgrywają istotną rolę w obsłudze ludności i podmiotów gospodarczych zamieszkujących małe miasta i tereny wiejskie. Ich atutem jest m.in. lokalny charakter, nastawienia banku na działalność dla dobra swoich członków zamieszkujących z reguły jeden lub kilka powiatów. Struktury organizacyjne BS-ów nie są nadmiernie rozbudowane i zbiurokratyzowane. Znajomość lokalnego środowiska pozwala na bardziej elastyczne podejście do problemów klientów. Członkowie banku spółdzielczego są klientami i właścicielami, co sprawia, że są bardziej przywiązani do banku. BS w większym stopniu od banków komercyjnych zaspokaja ich specyficzne potrzeby np. obsługa kredytów preferencyjnych. Atutem jest także czysto polski charakter BS-ów. Decyzje o strategicznym znaczeniu podejmowane są „na miejscu” a nie przez centralę zlokalizowaną w innym kraju.


Jaka jest specyfika banków spółdzielczych na przykładzie KBS?


Szeroko pojęta misja KBS – to byciem uniwersalnym, solidnym, cieszącym się pełnym zaufaniem klientów, zdolnym do konkurencyjnej obsługi finansowej w szczególności podmiotów gospodarczych, wspierania rozwoju gmin i powiatów, rolnictwa i jego otoczenia wykorzystując długoletnią tradycję spółdzielczości bankowej oraz znajomość środowiska i jego mieszkańców.


 KBS aktualnie posiada w województwie małopolskim 45 placówek bankowych i 2 placówki w województwie świętokrzyskim. KBS prowadzi 126 tys. rachunków depozytowych, 60 tys. rachunków kredytowych. Bank zrzesza 27 tys. członków, którzy zgromadzili 93 tys. udziałów. Mówiąc o celach strategicznych KBS na najbliższe lata, warto podkreślić najważniejsze z nich, a to: doskonalenie modelu organizacyjno-funkcjonalnego, zwiększenie kapitałów własnych tworząc bezpieczny i godny zaufania Bank, umocnienie sieci placówek i tworzenie nowych, rozwój oferty produktowej oraz poprawa jakości i kultury obsługi klienta, podnoszenie kwalifikacji i poziomu wiedzy pracowników, optymalizowanie kosztów, wprowadzenie nowych i doskonalenie obecnych technik bankowych, wdrażanie ujednoliconego systemu informacyjnego i informatycznego, zapewnienie finansowego bezpieczeństwa Banku poprzez zachowanie odpowiedniego poziomu wskaźników: płynności, wypłacalności, siły kapitałowej, umacnianie lokalnych więzi społecznych, wspieranie rozwoju kultury i sztuki. Realizacja powyższych celów powinna zapewnić w okresie najbliższych 6 lat wzrost sumy bilansowej o 45%, należności od klientów i budżetu o 54%, kapitałów Banku o 110%, zobowiązań wobec klientów o 28%, współczynnika wypłacalności do 15%, udziału kapitałów własnych (z zyskiem netto) w sumie bilansowej do 11%, rentowności netto do 11% oraz utrzymanie stopy zwrotu z kapitału ROE na poziomie około 10%.


Jakie są plany i kierunki działań Banku w kontekście akcesji Polski do Unii Europejskiej?


KBS jest instytucją wyspecjalizowaną w obsłudze rolnictwa, przedsiębiorstw z jego otoczenia, budżetów lokalnych i osób indywidualnych. Bank w perspektywie wejścia do UE koncentruje się na kompleksowej obsłudze dotychczasowego segmentu klientów. Czynimy starania aby objąć jak największą grupę rolników obsługą bankową, by po przystąpieniu do Unii przez rachunki rolników w naszym Banku przepływały subwencje rolne i inna pomoc finansowa. Drugim ważnym kierunkiem jest pomoc podmiotom w pozyskaniu środków z funduszy pomocowych z UE. Bank wprowadził do oferty usług tzw. „kredyty pomostowe” przeznaczone na finansowanie przyszłych beneficjentów pomocy z funduszy przedakcesyjnych i strukturalnych. Obecnie kredytujemy inwestycje objęte pomocą w ramach programów przedakcesyjnych. Pracownicy Banku służą pomocą klientom przy sporządzaniu wniosków i dokumentacji o uzyskanie pomocy oraz w kontaktach z instytucjami pośredniczącymi w przekazywaniu pomocy. W celu zapewnienia odpowiedniej wiedzy i poziomu doradztwa Bank wdrożył intensywny system szkoleń pracowników oraz bieżąco współpracuje z instytucjami zajmującymi się obsługą funduszy unijnych.


         Dziękuję za rozmowę.

W wydaniu 54, kwiecień 2004 również

  1. BANK I ŚRODOWISKO

    Lider biznesu
  2. KRAKOWSKI BANK SPÓŁDZIELCZY

    Blisko klienta
  3. POLSKA UNIA OFIAR NAZIZMU

    Opieka i pomoc
  4. PRASA

    Głos Warszawy
  5. ARCHIWUM KORESPONDENTA

    Od Piusa X do "Pasji" Gibsona
  6. PUNKTY WIDZENIA

    Milczki niekompetentne
  7. PSYCHOLOGIA

    Ekonomia, głupku
  8. PROJEKT USTAWY LOBBINGOWEJ

    Opinia socjologa
  9. PUNKTY WIDZENIA

    O nas bez nas
  10. DYPLOMACJA

    Magnes różnorodności
  11. LECH WAŁĘSA

    Nowe czasy, stare rozwiązania
  12. LOBBING W WIELKIEJ BRYTANII

    Małe i wielkie sprawy
  13. SZTUKA MANIPULACJI

    Niezręczność komplementów
  14. DECYZJE I ETYKA

    Cytaty i pisaty
  15. TROSKI PRZEDSIĘBIORCY

    Trzecia żona
  16. PARLAMENT EUROPEJSKI

    Grupy nacisku (c.d.)
  17. NIEUCZESANE REFLEKSJE

    Lewica, prawica, rozterki
  18. DYPLOMACJA

    Wymowa czynów
  19. TERMINALE PALIWOWE

    Sieć logistyczna / Logistic leader