Established 1999

KLASTER KRYSZTAŁ EUROPY

3 grudzień 2007

Okrągłe żaglówki

Chciałbym ożywić przygraniczne jezioro Pomorze. A sposobem na to mają być żaglówki, ale … okrągłe. Badania dowodzą, że są one nie tylko znacznie bezpieczniejsze od typowych łodzi żaglowych, ale i tańsze.

 23 listopada 2007 r. w Suwałkach przedstawiciele 97 firm, uczelni, urzędów, instytucji i organizacji podpisali akt powołania Północno-Wschodniego Klastra Innowacyjnego „Kryształ Europy”.  


– W grupie inicjatywnej, która złożyła podpisy pod aktem są przedstawiciele firm i instytucji od Przemyśla po Kętrzyn i Pisz, od Barcelony, przez Berlin, Warszawę, Mariampol, Wilno, Druskienniki, Grodno, po Lidę – mówi Tadeusz Kłaczkowski, prezes Zarządu Parku Naukowo-Technologicznego Polska-Wschód w Suwałkach, inicjator powołania klastra.


Uczestnikom spotkania gratulacje, życzenia sukcesów i deklarację wspierania inicjatywy na forum parlamentu i rządu przesłał Jan Kamiński, poseł PSL, były wicemarszałek województwa podlaskiego.


Klaster to dobrowolna organizacja firm, które – konkurując na rynku – widzą możliwość i potrzebę współpracy w celu osiągnięcia jeszcze większych korzyści. Taką szansą są np. wspólne laboratoria, partycypacja we wcale niemałych kosztach badań, czy wspólne ubieganie się o unijne dotacje (szansa na większe kwoty, przy zmniejszonych kosztach udziału własnego).  


Przykładów prężnie działających klastrów  nie brakuje, ale najbardziej wymowne to Krzemowa Dolina w USA i klaster motoryzacyjny w Niemczech.  W Polsce ruch klastrowy dopiero raczkuje, ale suwalski przykład dowodzi, że jest na najlepszej drodze do dynamicznego rozwoju.


Ten rodzaj współpracy nauki z gospodarką bardzo mocno wspiera Unia Europejska. W najbliższych latach do wykorzystania właśnie na innowacje będą znaczne pieniądze. Klaster zwiększa szansę ich pozyskania, ale ich nie daje. Po 1 stycznia 2008 do województwa podlaskiego z kilku europejskich programów trafić ma ponad 3,7 mld zł. Czy potrafimy je wykorzystać?


– Jestem najlepszym przykładem współpracy nauki z biznesem – mówił dr Wojciech  Winogrodzki. – Jestem naukowcem, wykładowcą i biznesmenem zatrudniającym prawie 50 osób. W ciągu roku tylko w województwie podlaskim powstaje prawie 10 tysięcy prac licencjackich, magisterskich, doktoranckich. Zdecydowana większość to prace czysto teoretyczne. A ja chcę te proporcje zmienić. Dlatego proponuję stworzenie bazy danych, w której z jednej strony znajdą się tematy proponowane przez uczelnie i autorów, z drugiej – sugestie przedsiębiorców dotyczące naukowego wsparcia. Dzięki takiej wymianie powstać może wiele nie tylko ciekawych, ale i potrzebnych gospodarce opracowań, w realizację których włączą się przedsiębiorcy.


Z ciekawym pomysłem nowej dyscypliny sportowo-turystycznej przyjechał na inauguracyjne spotkanie Jerzy Nazaruk z Sejn. – Chciałbym ożywić przygraniczne jezioro Pomorze. A sposobem na to mają być żaglówki, ale … okrągłe. Badania dowodzą, że są one nie tylko znacznie bezpieczniejsze od typowych łodzi żaglowych, ale i tańsze. Takie łodzie umożliwiałyby też pływanie  osobom niepełnosprawnym. Pomysłem Nazaruka już zainteresowali się Niemcy, którzy prosili wręcz, aby informacji o okrągłych żaglówkach nie upubliczniał.


Inicjatywa powołania klastra „Kryształ Europy” spotkała się też z dużym zainteresowaniem na Litwie. Na razie podpisy pod aktem powołania złożyli przedstawiciele tylko trzech firm i organizacji (biuro turystyczne z Wilna, Centrum Spa w Druskiennikach i Litewsko-Polska Izba Gospodarcza w Mariampolu).


 – Jeden podpis i trzydziestu członków – to moje wpisowe do klastra  – żartował Augustinas Majauskas, szef izby. – To bardzo cenna inicjatywa, tym bardziej w obliczu pełnego otwarcia Europy na wschód. Mam na myśli wejście Polski, Litwy, krajów nadbałtyckich do strefy Schengen. Pogranicze wciąż czeka na odkrycie, w czym pomóc mogą klastrowe kontakty i  więzi.   


W trakcie spotkania sporo mówiono o innowacji. Zdaniem dyskutantów pod tym hasłem kryją się dziś komputery, systemy połączeń komórkowych i elektronicznych.


– A dlaczego innowacją nie mogą być chaty lepione z gliny? – retorycznie pytał J. Nazaruk. – Dla nas to przecież coś nowego, innowacja. Dlatego warto sięgnąć do myśli przodków, wesprzeć je nowymi technologiami i stworzyć coś, czym podbijemy Europę.


O dużym zainteresowaniu Polską i Litwą wśród Hiszpanów mówił Jacek Gleba z IMC w Barcelonie. Na przeszkodzie w rozwoju kontaktów stoi brak profesjonalnie przygotowanych, atrakcyjnych ofert, szczególnie dla grup zorganizowanych.


W gronie założycieli klastra „Kryształ Europy” są samorządy miast, powiatów i gmin, duże przedsiębiorstwa produkcyjne i turystyczne. Nie brakuje też firm małych, rodzinnych. Szansą na dynamiczny rozwój, a co się z tym wiąże zysk, będą trzy klastrowe doliny: Dolina Naturalnej Żywności (skupiająca producentów żywności i pracujące na ich potrzeby placówki naukowe), Dolina Jachtowa (tworzyć ją będą producenci sprzętu sportowo-turystycznego, od stoczni jachtowych po producentów wędek) i Dolina Zdrowego Życia (hotelarstwo, sanatoria, agroturystyka).


To również szansa dla ludzi młodych, którzy zdobędą tu wykształcenie i znajdą ciekawą, dobrze płatną pracę. A  turyści, zachwyceni kryształowo czystą wodą i powietrzem, kojącą ciszą i unikalną przyrodą wracać tu będą już nie sami, ale z przyjaciółmi.


Tekst i fot. TADEUSZ MOĆKUN

W wydaniu 73, grudzień 2007 również

  1. MIEDŹ NA ZDROWIE

    Nieśmiertelny metal
  2. KONIECZNY LOBBING

    Winne bezprawie
  3. KULTURA LOBBUJE

    Pomysł na pieniądze
  4. ZAMIENIĘ

    Na cokolwiek
  5. POLISH VODKA ASSOCIATION

    Zero proMILA
  6. WIZERUNEK POSŁA

    Dolce vita
  7. PR W WIŚLE

    Trzeba bywać
  8. TEORIA LOBBINGU

    Sztuka wywierania wpływu
  9. SZTUKA NEGOCJACJI

    Nie taki diabel straszny
  10. LOBBING W BRUKSELI

    Etyka przede wszystkim
  11. RODZINNA FARMACJA

    Z miłości do natury
  12. PUBLIC RELATIONS

    Amoralny PR-owiec?
  13. DECYZJE I ETYKA

    Dzień Decydenta. Przypomnienia
  14. SZTUKA MANIPULACJI

    Kogucie maniery
  15. BOŻE NARODZENIE

    Redakcja DECYDENTA & DECISION MAKERA wspólnie z IMR advertising by PR
  16. KLASTER KRYSZTAŁ EUROPY

    Okrągłe żaglówki
  17. BIBLIOTEKA D & DM

    Kuchnia biznesu
  18. PRAKSEOLOGIA W POLITYCE

    Realia pod makijażem
  19. PREZESI I DYREKTORZY

    Analfabeci w PR
  20. LOBBING TRUSKAWKOWY

    Było ciężko, ale zwycięsko
  21. CZAS NA SNOBIZM

    Koniec taryfy ulgowej