Established 1999

JEST PROJEKT I INWESTOR

27 marzec 2008

Krakowski Kazimierz w sercu Warszawy?

Prywatyzacja jest niepowtarzalną szansą uratowania unikatowego XIX-wiecznego zespołu urbanistycznego w sercu warszawskiej Pragi. Zrekonstruowany kompleks Monopol Warszawski już wkrótce może stać się jedną z największych atrakcji turystycznych miasta. Zamiarem autorów projektu jest uruchomienie kameralnej sceny teatralnej oraz nowoczesnego kina prezentującego klasykę polskiego filmu i archiwalne materiały poświęcone Warszawie. Funkcjonowanie nowoczesnego obiektu byłoby samowystarczalne finansowo i może zagwarantować zatrudnienie dla ponad 300 osób, m.in. pracowników prywatyzowanej wytwórni wódek. Wstępny koszt inwestycji wynosi ok. 82 mln złotych. Rocznie obiekt może odwiedzać ponad 50 tys. turystów z całego świata.



Ponad trzy hektary terenu położonego w sercu zabytkowej Pragi przy ul. Ząbkowskiej, to działka zajmowana od 1899 roku przez fabrykę wódek, nazywaną powszechnie w Warszawie “Monopolem”. Dzisiaj jest to jedna z ostatnich enklaw urbanistycznych starej Pragi. Funkcjonująca na tym terenie Warszawska Wytwórnia Wódek Koneser decyzją organu założycielskiego przedsiębiorstwa, tj. Ministerstwa Skarbu Państwa została w ub. roku skierowana do prywatyzacji. Proces ten może oznaczać likwidację zakładu i sprzedaż terenu – w formie nieruchomości – pod zabudowę.


Historycy sztuki zasadnie alarmują: wariant ten oznaczać będzie zmianę tradycyjnego, przemysłowego charakteru obiektu. Przedstawiciele branży prognozują w takim wypadku zwolnienie blisko 200 osób, pracowników zakładu, który wnosi realne opłaty na rzecz skarbu państwa w postaci podatku VAT i akcyzy o wartości ponad 100 mln złotych miesięcznie.


Nieoczekiwanie jednak, prywatyzacja okazała się niepowtarzalną okazją utrzymania ponadstuletniej tradycji tego terenu, uratowania zabytkowego zespołu urbanistycznego przy ul. Ząbkowskiej. W styczniu br. z inicjatywy Towarzystwa Przyjaciół Warszawy została opracowana koncepcja zagospodarowania terenu przedsiębiorstwa, jako zespołu historyczno-promocyjnego Monopol Warszawski z wydzieloną częścią funkcjonującej fabryki wódki. Projektem, na straży którego stanęło powołane zaledwie miesiąc temu Stowarzyszenie Monopol Warszawski, zainteresowali się pierwsi zagraniczni inwestorzy.


Projekt rekonstrukcji Monopolu Warszawskiego początkowo zakładał stworzenie w odpowiednio zrekonstruowanej części przedsiębiorstwa żywego muzeum przemysłu spirytusowego. Rozwiązanie to nawiązuje do powszechnie stosowanego modelu organizacji szkockich destylerni whisky prowadzących działalność produkcyjną oraz wystawienniczą, która pozwala na prezentację tradycyjnych metod wytwarzania legendarnego alkoholu – wyjaśnia Lech Królikowski z Towarzystwa Przyjaciół Warszawy.


Kluczowy pomysł modernizacji zakładu jako “żywego muzeum”, okazał się początkiem kompleksowej strategii zagospodarowania terenu przy ul. Ząbkowskiej. Zdaniem przedstawicieli środowisk przewodników turystycznych i lokalnych władz samorządowych Monopol Warszawski może stać się fundamentem rewitalizacji Pragi: procesu, jaki na początku lat 90. zmienił oblicze krakowskiego Kazimierza, a zapomniane i ubogie dzielnice wielu miast europejskich przeobraził w modne centra turystyczne odwiedzane przez tysiące turystów z całego świata.


Ważne miejsce w projekcie zajmuje m.in. ginący z krajobrazu prawobrzeżnej Warszawy “Bazar Staroci i osobliwości”, który powinien w naturalny sposób ożywić panoramę zrekonstruowanego kompleksu. Stać się miejscem regularnych spotkań kolekcjonerów z całej Polski i zagranicy, miłośników historii Warszawy. Obok otwartego placu targowego, wykorzystywanego również jako scena widowisk plenerowych i koncertów, na uwagę zasługuje planowana rekonstrukcja działających od stuleci w tej okolicy manufaktur i ginących zakładów rzemieślniczych.


“Każdy z tych zakładów będzie udostępniony publiczności, wystrój warsztatów będzie zgodny z tradycją historyczną i poddany nadzorowi rady naukowej Stowarzyszenia Monopol Warszawski” – zapowiada Janusz Owsiany, prezes stowarzyszenia. “Instytucją samą w sobie” kompleksu przy Ząbkowskiej ma być jedyny “Bufet Przekąskowy” oferujący tradycyjne praskie przysmaki: kaszankę, flaki i pyzy – wyroby powstające m.in. w manufakturach kompleksu (m.in. wędliniarni, warsztacie kwaszenia kapusty, piekarni). Przysmaki kulinarnych mistrzów praskich targowisk będą odpowiedzią na zakradające się do stołecznych jadłospisów sushi i kebababów. Szczególne miejsce w projekcie zajmuje stworzenie jedynej na świecie “Pijalni Wódki”: w zabytkowych murach fabryki alkoholi będzie bar umożliwiający degustację (na kieliszki) wódki “prosto z kranu” starej, liczącej sobie blisko 100 lat, aparatury rektyfikacyjnej.


Funkcjonowanie fabryki wódki pozwoli na sfinansowanie nowoczesnego Muzeum Pragi, prezentującego historię dzielnicy i jej mieszkańców. Przestrzeń po przewidywanych do likwidacji budynkach fabrycznych (nie spełniających norm architektury zabytkowej) wypełni Hotel Monopol złożony głównie z pokojów klasy ekonomicznej oraz centrum konferencyjne z salą projekcyjno-widowiskową.


Zamiarem autorów projektu jest uruchomienie kameralnej sceny teatralnej oraz nowoczesnego kina, prezentującego klasykę polskiego filmu i archiwalne materiały poświęcone Warszawie. Wstępne projekty architektoniczne zakładają, że dzięki zastosowanym rozwiązaniom technicznym, teren targowiska przy ul. Ząbkowskiej spełni jednocześnie funkcję otwartej sceny widowisk plenerowych (festiwale uliczne, jarmarki, koncerty estradowe) – nowoczesnej i bezpiecznej dla publiczności. Wszystkie zmodernizowane obiekty będą monitorowane i kontrolowane przez przeszkolone m.in. do obsługi ruchu turystycznego służby ochrony.


Funkcjonowanie nowoczesnego obiektu byłoby samowystarczalne finansowo i może zagwarantować zatrudnienie dla ponad 300 osób, m.in. pracowników prywatyzowanego zakładu. Reorganizacja struktury zatrudnienia i działalności gospodarczej obiektu pozwoli na utrzymanie w wydzielonej z dzisiejszego zakładu Fabryce Wódek kontynuowanie przy ul. Ząbkowskiej produkcji alkoholi. Tym samym, kontynuowane będą zobowiązania sprywatyzowanego zakładu wobec skarbu państwa z tytułu podatku akcyzowego, stanowiącego ok. 80 proc. ceny detalicznej wódek.


“Personel WWW Koneser nie będzie zagrożony redukcją zatrudnienia, znajdzie stałe zajęcie w obiektach i służbach powołanych do stworzenia i obsługi kompleksu” – zapewnia Janusz Owsiany. Wstępny koszt planowanej inwestycji wynosi ok. 82 mln złotych. Z szacunkowych danych Stowarzyszenia Monopol Warszawski wynika, iż rocznie obiekt może liczyć na zainteresowanie ponad 50 tys. turystów z całego świata. “Ta prognoza odnosi się tylko do początku planowanej działalności, udostępnienia fabryki wódki zwiedzającym ” – zapowiada Janusz Owsiany.


Jak informuje Stowarzyszenie Monopol Warszawski, zakończono analizy ekonomiczne przedsięwzięcia, trwają rozmowy z inwestorem, który gotowy jest finansować realizację projektu. Koncepcja kompleksu promocyjno-historycznego w sercu warszawskiej Pragi uzyskała silne poparcie mieszkańców miasta, władz samorządowych, pracowników i kierownictwa zakładu. Decydująca będzie jednak postawa Ministra Skarbu Państwa, które we wrześniu br. nieoczekiwanie podjęło decyzję o “błyskawicznej” sprzedaży zakładu, co stawia pod dużym znakiem zapytania dalsze losy ambitnego projektu. Decyzja ta może oznaczać likwidację zakładu i sprzedaż terenu w postaci nieruchomości za kwotę nieporównywalnie niższą od przychodów do budżetu, jakie może generować nie tylko zmodernizowana fabryka wódki, ale również cały kompleks Monopolu.


Projekt ratowania zakładu przy Ząbkowskiej jest zgodny ze sprawdzonymi i przyjętymi w świecie nowoczesnymi koncepcjami zagospodarowywania terenów przemysłowych przekształcających się w centra kulturalno – promocyjno – historyczne” – wyjaśnia Janusz Owsiany, prezes Stowarzyszenia Monopol Warszawski. Dla realizacji skomplikowanego, przekraczającego formułę standardowej sprzedaży państwowego zakładu wraz z gruntami, konieczna jest jednak współpraca ze strony Ministerstwa Skarbu Państwa, które jest właścicielem WWW Koneser.


“Ogłosiliśmy program ratowania zabytków przy Ząbkowskiej, gdyż jawność powinna być podstawą każdej procedury prywatyzacyjnej, a z taką właśnie formułą przekształcenia zakładu przy Ząbkowskiej mamy do czynienia” – deklaruje Stowarzyszenie Monopol Warszawski. Projekt ten jest nie tylko spektakularnym pomysłem, ale – jak widać po działaniach stowarzyszenia – ma solidne fundamenty. “Blisko rok temu ogłosiliśmy nasze plany, pokazaliśmy pewną wizję. Zbyt wiele wspaniałych pomysłów umiera jednak z powodu braku wytrwałości. Dlatego teraz zakończyliśmy analizy ekonomiczne, znaleźliśmy nawet pierwszych inwestorów. Jesteśmy gotowi podjąć konkretne racjonalne działania, które chcemy zaproponować resortowi skarbu państwa” – zapowiada Janusz Owsiany.



TOMASZ BRODT


W wydaniu 26, październik 2001 również

  1. SPECYFIKA REKLAMY

    Praca, intuicja, szczęście
  2. POLSKIE STRONNICTWO LUDOWE

    Jaka wieś po wyborach?
  3. DYPLOMACJA

    Wizerunek Polski
  4. PLATFORMA OBYWATELSKA

    Zasada trzech E
  5. PROCESY DECYZYJNE

    Lobbysta w parlamencie
  6. SPONSORING

    Zamiast brandowania jajek
  7. BEZPIECZEŃSTWO W UE

    Zagrożenie terroryzmem
  8. GOSPODARKA MORSKA

    Podupadła potęga
  9. PUNKTY WIDZENIA

    Zabrakło argumentów
  10. PUNKTY WIDZENIA

    Grzechy transformacji
  11. PUBLIC RELATIONS

    Śpiewać każdy może
  12. SZKOLENIA

    Pod opieką księcia
  13. ALTERNATYWY

    Odpowiedzialność
  14. DECYZJE I ETYKA

    Morale polityki
  15. SZTUKA MANIPULACJI

    Pułapka
  16. ARCHIWUM KORESPONDENTA

    Lobbing Pentagonu i MON-u
  17. JEST PROJEKT I INWESTOR

    Krakowski Kazimierz w sercu Warszawy?
  18. MEDIUM PUBLICZNE

    Odważna telewizja
  19. LOBBING HANDLOWY

    Komu co szkodzi
  20. DOSTĘP DO INFORMACJI

    Drzwi otwarte