Established 1999

GRYPA SPRZEDAJE SIĘ NAJLEPIEJ

18 marzec 2013

Dostępne bez recepty * - 18.03

Producenci leków sprzedawanych bez recepty (OTC) mają sezonowe żniwa. Jeszcze walczymy z grypą i jej pochodnymi, kichamy i kaszlemy, ale już wkrótce z półek zaczną znikać suplementy diety – nadchodzi wiosna, czas na odchudzanie. Hasła reklamowe pomagają sprzedawać leki na przeziębienie i inne przypadłości – pisze Jerzy Danilewicz.

Czy hasła reklamowe są potrzebne?


 


Rynek leków jest systematycznie zasilany kolejnymi odmianami specyfików, opartych na takich samych składnikach. Mają podobne działanie, zmieniają się tylko nazwy. Wyróżnienie się na takim rynku jest szczególnie trudne. Hasła reklamowe mają istotne znaczenie przy wprowadzaniu produktu do obrotu, jak również w procesie kodowania go świadomości odbiorców. Wystarczy obejrzeć kilka reklam w telewizorze. Największą rolę w przyswajaniu przekazu mają nie genialne scenariusze spotów tylko marketingowy akcent na końcu – hasła reklamowe. Widzisz na półce, np. Coldrex i myślisz: „Kicham na przeziębienie”. Slogan musi być na tyle chwytliwy, żeby jego siły nie zaburzyło ostrzeżenie emitowane, zgodnie z przepisami, na końcu każdej reklamy leków. (Ten wymóg, wprowadzony kilka lat temu, spowodował zwiększone zapotrzebowanie na bardzo szybko i wyraźnie czytających lektorów…). Dobre hasła reklamowe powinny być oryginalne, łatwe do zapamiętania i eufoniczne. Są także jednym z elementów umacniania tożsamości marki. Muszą być dopasowane do potrzeb grup docelowych i uwzględniać specyfikę konkurencji oraz plany dotyczące przyszłości marek. W branży farmaceutycznej ma to ogromne znaczenie.


 


Uzdrawiające hasła reklamowe


 


Grypa to choroba, która sprzedaje się najlepiej. Coraz więcej ludzi szczepi się, co jest efektem powtarzania akcji uświadamiających, ale i tak do sezonu zachorowań przygotowujemy się na własną rękę. Wiadomo – grypa zła, z powodu powikłań można umrzeć, a jeszcze te świńskie i ptasie wersje… Jedna trzecia Polaków zaopatruje się w leki OTC poza aptekami – w hipermarketach, drogeriach i sklepach. Pod tym względem jesteśmy w lepszej sytuacji niż np. Niemcy, którzy w sklepach mogą kupić tylko suplementy diety. Wybór leków na rynku jest bardzo duży. Hasła reklamowe wpływają na rozum i emocje. Choligrip to „Maksymalna siła w jednej dawce”. A może Theraflu? – „Nr.1 na grypę na świecie” (tu bez szczegółów o mocy). Gripex Max sugeruje, że pomaga wtedy, gdy inne środki zawodzą – jest do dyspozycji „Na nasilone objawy”. Vicks („Oddychaj pełnią życia”) nadaje swoim lekom metaforyczną zdolność wpływania na samopoczucie chorego. Przywraca mu wolność, rozmach i zadowolenie z życia. Jeszcze trudniej wymyślić oryginalne hasła reklamowe leków przeciwbólowych. Pyralgina powtarza pomysł Theraflu – Jest „Nr 1 na silny ból”. Proste aż do bólu. APAP Ice zapewnia „Ekstra wsparcie w walce z bólem głowy”. Etopiryna zgrabnie odmienia czasowniki przez osoby, co daje wrażenie wspólnego działania – „My pomagamy sobie, etopiryna pomaga nam”. A może coś na kaszel? Flavamed Max przeznaczony jest do użycia w sytuacji skrajnej: „Na wstrząsający kaszel”. Na zwykły wystarczy „Mucosolvan. I już”. Rzadko pojawiają się w reklamach leków bez recepty świeże skojarzenia. Także dlatego, że hasła reklamowe muszą odpowiadać wymogom prawnym. Nie można stosować określeń takich jak: tańszy, bardziej wydajny czy lepszy.


 


Hasła reklamowe – ograniczenia


 


Zasady etyczne, jakim powinny podlegać przekazy reklamowe leków, w tym sprzedawanych bez recepty, zostały określone w Kodeksie Farmaceutycznej Etyki Marketingowej.  Hasła reklamowe nie mogą sugerować, że jakiś lek jest niezawodny i na pewno wyleczy. Dopuszczalne jest powoływanie się na porównania różnych leków, ale musi to być poparte wszechstronnymi argumentami i przeprowadzone w uczciwy sposób. Każdy lek powinien być opisany dokładnie, ze swoimi zaletami i wadami. Działania niepożądane i skutki uboczne muszą być enumeratywnie wymienione. Informacje o nich powinny opierać się na najnowszych dostępnych wynikach badań…


Gdy tylko słońce mocniej przyświeci i przestaną nam dokuczać wirusy, miejsce leków walczących z bólem zajmą suplementy diety. Damska(głównie) grupa docelowa już dzielnie walczy z nadwagą. Popularne są suplementy działające dwufazowo, zastępniki koktajli bananowych, suplementy na bazie octu jabłkowego z zieloną herbatą, a także środek dbający o zdrowe jelita.


*


„Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, ponieważ każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża twojemu życiu lub zdrowiu”.


 


 


 


Jerzy Danilewicz


METAFORYKA
Slogany i hasła reklamowe


www.metaforyka.pl

W wydaniu nr 136, marzec 2013 również

  1. RYNEK SZTUKI

    Starzy mistrzowie nie zawodzą - 27.03
  2. SUBMARKA NA KRYZYS

    Jak rozszerzać portfolio ofertowe? - 25.03
  3. KONFERENCJA PRASOWA W IMR

    Golden Rose na wiosnę i na lato - 20.03
  4. MIEJSKIE AGLOMERACJE

    Madryt nad Wisłą - 25.03
  5. OTWARTE FUNDUSZE EMERYTALNE

    Istotne pytania i odpowiedzi - 22.03
  6. PARLAMENT CYPRU PRZECIWNY PODATKOWI

    Czy to dobra decyzja? - 20.03
  7. ŹLE SIĘ DZIEJE W STREFIE EURO

    Bankowa grabież na Cyprze - 19.03
  8. GRYPA SPRZEDAJE SIĘ NAJLEPIEJ

    Dostępne bez recepty * - 18.03
  9. REKOMENDACJA: KUPOWAĆ!

    Dom w cenie mieszkania - 15.03
  10. IMR ADVERTISING BY PR

    Kolejny rok z Alter Mediką - 12.03
  11. STYL ŻYCIA I WZORCE KONSUMPCYJNE

    Rozprzestrzeniania się miast - 8.03
  12. POLAK IN LONDON

    Jest taki drugi kraj? - 9.03
  13. MARKETING MIEJSC

    Miasto jako marka - 6.03
  14. KREZUSI FINANSOWI

    Finansiści mają się coraz lepiej - 6.03
  15. 40 MILIONÓW ZA NICNIEROBIENIE

    Na prezesie nie warto oszczędzać - 6.03
  16. DYPLOMACI W WARSZAWIE

    Impas w Karabachu - 7.03
  17. LEKTURY DECYDENTA

    Miasto magiczne Lwów - 12.03
  18. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    "Sługa nowego swiata" - 22.03
  19. WŁOSKIE WYBORY

    Kataklizm czy początek odnowy - 1.03
  20. I CO TERAZ?

    BDO czyli tercet medialny - 5.03
  21. FILOZOFIA I DYPLOMACJA

    Tradycja Smoczego Tronu wiecznie żywa - 17.03
  22. OBRONA BIBLIOTEK

    Nie będzie niczego - 1.03
  23. NIEZŁA SZTUKA (8)

    Fotowiersz "Uśmiech" - 1.03
  24. ALKOHOL SŁUŻY...

    Cały świat pije whisky - 1.03
  25. DECYDENT SNOBUJĄCY

    Piątek, 29.03 – Inne Święta
  26. SZTUKA MANIPULACJI

    O pryncypialnych strusiach - 1.03
  27. SIŁA POLITYKI

    Wyspa co olśniewa - 29.03