Established 1999

CHIŃSKI PLAN PIĘCIOLETNI

15 lipiec 2011

Szansa dla polskich przedsiębiorstw

Na chińskim rynku nie może zabraknąć przedsiębiorstw z Polski, uważają uczestnicy misji gospodarczej do Szanghaju, zorganizowanej przez HSBC. Podczas gdy Europa boryka się z problemami finansowymi, a Stany Zjednoczone wciąż zmagają się ze skutkami kryzysu, Chiny awansują na drugie miejsce w globalnym rankingu największych gospodarek, internacjonalizują juana i ogłaszają dwunasty 5-letni plan rozwoju. Plan ten przewiduje, że w nadchodzących latach Chińczycy będą stawiali na rozwój konsumpcji krajowej, unowocześnianie tradycyjnych gałęzi przemysłu oraz rozwój sektorów nowoczesnych technologii.

Bank HSBC przekonywał europejskie przedsiębiorstwa do wykorzystania potencjału drzemiącego w tych obszarach w trakcie 4-dniowej wyprawy biznesowej do Szanghaju, w której wzięły udział także polskie firmy. „Środek ciężkości światowej gospodarki przesuwa się w kierunku rynków wschodzących, wśród których szczególnie interesujące możliwości rozwoju biznesu oferują Chiny”, uważa Andrzej Puta, dyrektor Departamentu Finansowania Handlu HSBC Bank Polska S.A. „Kraj ten dysponuje ogromnym, chłonnym rynkiem wewnętrznym i znacznymi zasobami kapitału, który tamtejsze władze planują inwestować w obszary o strategicznym znaczeniu dla rozwoju chińskiej gospodarki w przyszłości. Warto, aby europejskie przedsiębiorstwa zainteresowały się tymi obszarami właśnie teraz, gdy Chińczycy są bardziej niż dotychczas otwarci na współpracę z partnerami z zagranicy”, dodaje.


 


Chiński plan 5-letni


Najnowszy, dwunasty z kolei 5-letni plan rozwoju Chin to odpowiedź tamtejszych władz na problemy, które albo już dotknęły Ojczyznę Konfucjusza albo ujawnią się w ciągu kilku najbliższych lat. Do najpoważniejszych z nich należy uzależnienie rozwoju gospodarczego od eksportu, co – wobec zawirowań na rynku światowym i ich negatywnego wpływu na popyt zgłaszany przez zagraniczych odbiorców towarów z Chin – może stanowić zagrożenie dla przyszłego prosperity tego kraju. Wyzwaniem, z jakim będą musieli zmierzyć się Chińczycy, jest znalezienie innej siły napędowej wzrostu gospodarczego. Najnowszy plan 5-letni sugeruje, że będzie nim konsumpcja krajowa, wspierana między innymi przez inwestycje w urbanizację. Eksperci prognozują, że do 2015 roku Chiny staną się drugim po USA największym na świecie rynkiem konsumenckim. Wśród priorytetów tego planu znalazło się również unowocześnienie tradycyjnych gałęzi przemysłu. Chiny są światowym centrum produkcyjnym, a sektor wytwórczy jest „kręgosłupem” tamtejszej gospodarki. Przypada na niego 38% miejsc pracy i 39% przychodów chińskiej gospodarki. Zdaniem ekspertów sytuacja ta utrzyma się jeszcze przez ok. 10-15 lat. W tym czasie przed Chinami stoi zadanie modernizacji tradycyjnych gałęzi przemysłu, co ma służyć efektywniejszemu wykorzystaniu energii i zmniejszeniu negatywnego wpływu ich aktywności na środowisko naturalne. Rozwój sektorów nowoczesnych technologii to ostatni z trzech filarów tego planu. Chińczycy wyszczególnili 7 sektorów przyszłości, które chcą rozwijać: technologie informatyczne nowej generacji, wysokiej klasy sprzęt produkcyjny, zaawansowane technologicznie materiały, samochody napędzane przez alternatywne źródła energii, rozwiązania służące oszczędnemu korzystaniu z energii, ochrona środowiska naturalnego, alternatywne źródła energii oraz biotechnologia. Firmy działające w tych sektorach będą mogły liczyć na specjalne granty, zachęty finansowe oraz rozwiązania prawne sprzyjające rozwojowi ich działalności.


 


Polskie przedsiębiorstwa identyfikują szanse…


Grono firm z Europy, które w swojej strategii rozwoju przewidują rozpoczęcie działalności lub ekspansję biznesu w Chinach, rośnie. Rośnie również grono polskich firm zainteresowanych tym rynkiem. Właśnie takie firmy bank HSBC zaprosił do Szanghaju.


 


Wśród nich był Mercor S.A. „Osiągnęliśmy pozycję lidera na rynku polskim, czeskim i słowackim, a teraz z sukcesem zwiększamy aktywność na kolejnych rynkach. Chiny odchodzą od roli niskokosztowego dostawcy i budowania wzrostu na inwestycjach. Chcą budować silną klasę średnią, a co za tym idzie silny popyt wewnętrzny, który będzie konsumował produkty światowe. Dlatego Chiny zapraszają firmy zagraniczne do aktywnej obecności na rynku chińskim i oferowania tam swoich produktów. To dla nas szansa rozwoju”, mówi Grzegorz Lisewski, Pierwszy Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Finansowy Mercor S.A.


 


Zaproszenie do udziału w tej wyprawie przyjęła również  firma Arkus&Romet Group
Sp. z o.o. „Z mojego punktu widzenia bardzo ciekawy i perspektywiczny jest temat rozwoju alternatywnych źródeł zasilania silników pojazdów, tak skuterów, jak i małych pojazdów czterokołowych. Już pracujemy nad pojazdem elektrycznym, którego popularność  w Chinach jest znacznie większa niż w Europie. Na tej płaszczyźnie widzę największe szanse naszego zaangażowania we współpracę z firmami chińskimi. Ponadto, widząc nastawienie władz monetarnych Chin, należy poważnie przeanalizować możliwość rozliczania się w juanie oraz ustawienie polityki hedgingu w tej walucie”, mówi Bogdan Brzuszek, Wiceprezes Zarządu Arkus&Romet Group Sp. z o.o. „Współpraca z firmami chińskimi, jak i zaangażowanie w tym kraju, jest moim zdaniem naturalnym wymogiem aktualnie funkcjonującego rynku światowego. Z głównego producenta świata Chiny chcą stać się największym rynkiem konsumpcyjnym świata, z wiodącą pozycją ich waluty. Na takim rynku nie może zabraknąć polskich firm, w tym naszej spółki”, dodaje.



…ale i zagrożenia


Polskie firmy wiedzą, jakie szanse rozwoju ich biznesu drzemią w Chinach. Są jednak świadome również ryzyka, związanego m.in. z czynnikami makroekonomicznymi. „Najwiekszą szansą dostawców chińskich jest zwiększenie efektywności produkcji w celu utrzymania konkurencyjności na rynkach światowych. Największymi zagrożeniami są inflacja, aprecjacja juana i wzrost płac. Przyszłość naszej współpracy z firmami chińskimi będzie zależała od tego, jak ukształtują się relacje pomiędzy szansami a zagrożeniami dla naszego biznesu”, mówi Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu Amica Wronki S.A. Zarządzana przez niego spółka również wzięła udział w wyprawie do Szanghaju.


 


 Z kolei Grzegorz Lisewski zwraca również uwagę na ryzyko związane z know-how. „Zagrożeniem jest brak wiedzy i doświadczenia na rynku chińskim oraz kwestia ochrony własności intelektualnej w tym kraju”, mówi.


 


Remedium na te obawy może być współpraca z partnerem, który dobrze zna ten rynek i będzie mógł pełnić rolę przewodnika dla firmy rozpoczynającej czy rozwijającej działalność w Chinach. HSBC ma 146-letnie doświadczenie na tym rynku i jest największym zagranicznym bankiem działającym w tym kraju. „To zobowiązuje”, mówi Andrzej Puta z HSBC. Bank stara się nie tylko dostarczać swoim klientom rozwiązań finansowych, wspierających zagraniczną ekspansję swoich klientów, ale także służy im radą i pomocą w sprawach nie związanych z czystym finansowaniem. „Stąd pomysł na zorganizowanie wyprawy biznesowej do Chin dla europejskich przedsiębiorstw, która miała służyć prezentacji mocnych i słabych stron tamtejszej gospodarki oraz wad i zalet prowadzenia biznesu w tym kraju. Myślę, że to się udało”, dodaje.


 


Udane przedsięwzięcie


O sukcesie wyprawy do Szanghaju świadczą pozytywne opinie jej uczestników. „To była bardzo ciekawa konferencja, pozwalająca w moim przypadku na zweryfikowanie posiadanych już informacji i doświadczeń w prowadzeniu biznesu z Chinami. Potwierdziła pewne obawy, ale pokazała również obszary, gdzie jest potencjał we współpracy”, podsumowuje Jacek Rutkowski.


 


„Liczymy, że wyprawa da naszej firmie możliwości poprawy relacji i warunków handlowych z chińskim dostawcą. Wyjazd na konferencję umożliwił nam również nawiązanie kontaktów biznesowych z innymi uczestnikami, które mogą przerodzić się w przyszłą współpracę. Dodatkowo pozwolił na wartościową wymianę doświadczeń biznesowych, także z innymi polskimi firmami, które pojechały do Szanghaju na zaproszenie HSBC”, mówi Grzegorz Lisewski.


 


„Udział w tej wyprawie pozwolił mi poznać specyfikę chińskiej gospodarki, a w szczególności zmiany, jakie zachodzą w podejściu chińskich władz do roli podmiotów gospodarczych z Europy i świata. Rosnąca rola rynku wewnętrznego Chin, umacnianie się pozycji juana, polityka Chin wspierająca rozwój rynku wewnętrznego i nastawienie na inwestowanie przez inwestorów zagranicznych w tym kraju. Pozyskana wiedza pozwala na skorelowanie strategii naszej spółki z potrzebami rynku Chin. Dotychczas był on postrzegany jako źródło tanich zakupów tak komponentów, jak i wyrobów gotowych. Obecnie widać szanse na zaistnienie na nim jako dostawca wyrobów, szczególnie wysokiej jakości i zaawansowanych technologicznie”, reasumuje Bogdan Brzuszek, Wiceprezes Zarządu Arkus&Romet Group Sp. z o.o.


 


Więcej informacji o wyprawie biznesowej do Szanghaju (Trade Exchange) oraz innych inicjatywach HSBC ukierunkowanych na wspieranie rozwoju handlu międzynarodowego można znaleźć na stronie internetowej: www.hsbc.com/tradeconnections. Projekt ten to element realizacji strategii HSBC, który chce być wiodącym bankiem dla firm prowadzących biznes międzynarodowy.


 


Informacje:


Magdalena Ujda


menedżer ds. komunikacji


HSBC Bank Polska SA


tel. +48 22 354 06 44, +48 695 070 388


e-mail: magdalena.ujda@hsbc.com

W wydaniu 116, lipiec 2011 również

  1. LOBBING NALEŻNY KULTURZE

    Przemiana NIE w TAK
  2. AKADEMIA FINANSÓW W WARSZAWIE

    Nowatorska specjalizacja
  3. LOBBING KULTURALNY

    Artyści z pracodawcami
  4. FARMACJA I PIŁKA NOŻNA KOBIET

    Dbałość o markę
  5. CHIŃSKI PLAN PIĘCIOLETNI

    Szansa dla polskich przedsiębiorstw
  6. TRZECIA EDYCJA KONKURSU

    Zysk z dojrzałości. Praktyki przyjazne osobom 50+
  7. IMR ADVERTISING BY PR

    Nowe standardy walki z bólem
  8. SPONSORING KULTURY

    Kto komu pomaga?
  9. SZTUKA MANIPULACJI

    Kalkulacje grzecznych manipulatorów
  10. WPŁYW SPOŁECZNOŚCI NA LOBBING

    Ryzykowna droga do decyzji
  11. PKPP LEWIATAN

    Pracownicy domowi będą chronieni
  12. POLSKA PREZYDENCJA

    Priorytety według Lewiatana
  13. NASZE SZEŚĆ MIESIĘCY

    Plany rządu
  14. DECYDENT SNOBUJĄCY

    29 lipca - Łgawice