Established 1999

BIBLIOTEKA DECYDENTA

21 marzec 2016

Dobry kryminał

Zabójstwo samotnej sprzątaczki w małej angielskiej miejscowości przy użyciu tłuczka do mięsa kojarzy się Hekulesowi Poirotowi z podobnymi pod względem metody zabójstwami sprzed lat.

Rzekomego sprawcę schwytano i skazano na śmierć. Jednakże nawet dla policjanta prowadzącego śledztwo nie był to typ mordercy. Dlatego komisarz Spence zwrócił się do Poirota z prośbą o wykrycie rzeczywistego sprawcy. Mały Belg bierze pod uwagę różne hipotezy i dochodzi do wniosku, że zabójstwo postaci tytułowej ma korzenie w przeszłości i związek właśnie z morderstwami sprzed lat.

Pani McGinty mogła rozpoznać sprawcę starych morderstw na fotografii, opublikowanej w gazecie i dlatego musiała zginąć. Niestety, zły stan fotografii nie pozwalał na zidentyfikowanie przedstawionych na niej postaci.

W powieści jest dość dokładny opis zabójstw sprzed lat i osób w nie zamieszanych. Najprawdopodobniej właśnie któraś z tych osób mieszka w małej miejscowości, gdzie rozgrywa się akcja powieści. Rozmowy Poirota z mieszkańcami generują u wielu z nich dziwne zachowania, a czytelnik widzi w nich kolejnych podejrzanych. Jednak trudno mu o wyciągnięcie ostatecznych wniosków, z uwagi na nieznajomość dalszej drogi życiowej osób zamieszanych w przestępstwo po jego dokonaniu. Wydaje się, że Poirot musiał być blisko wykrycia nieznanego sprawcy i mu już zagroził, skoro ktoś usiłował wepchnąć go pod pociąg. Akcja powieści nabiera tempa od chwili, kiedy Poirot znajduje narzędzie zbrodni, ale nadal nie daje się ustalić, do kogo narzędzie zbrodni należy, gdyż zostało ono przez ostatniego właściciela uzyskane na aukcji dobroczynnej.

Rozwiązanie zagadki zbliża się wielkimi krokami po dokonaniu drugiego zabójstwa: pewna starsza pani zostaje uduszona we własnym łóżku. Najprawdopodobniej ona rozpoznała osobę lub osoby na fotografii w gazecie. Ów drugi morderca dokonał pewnej mistyfikacji, by rzucić podejrzenie na kogoś innego. Nie wypada jednak zdradzać rozwiązania, które jak zwykle w powieściach Agaty Christie, jest może nieco zaskakujące, ale bardzo logiczne.

Jak zawsze, wspaniałe tło obyczajowe i psychologiczne, charakterystyczne dla małej, angielskiej społeczności. Lokalne przyjęcia. Silnie podkreślona niechęć, a nawet nienawiść Anglików do cudzoziemców, tytułowanie emerytowanych oficerów imperialnej armii dawnymi stopniami wojskowymi czy pomawianie o popełnienie wszelkich niegodziwości jakichś hipotetycznych „okropnych włóczęgów”. No, i jak w każdej powieści Christie, cała plejada siostrzeńców, kuzynów i ciotek, czyhających na spadki. Zaznaczony został też problem dziedziczenia cech. W powieści chodzi raczej o dziedziczenie instynktów morderczych, niż cech dobrych. Wiąże się to z przedstawioną przez Agatę Christie mistyką adopcji: adoptowane dziecko morderczyni morduje swego dobroczyńcę.

Jacek Potocki

 Agata Christie „ Pani McGinty nie żyje”, tłum. Bartłomiej Madejski. Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2015

W wydaniu nr 172, marzec 2016, ISSN 2300-6692 również

  1. PO PROSTU SZTUKA

    Cele sztuki i sztuka celów
  2. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    Dobry kryminał
  3. FILOZOFIA I DYPLOMACJA

    Zmowa milczenia nad historią
  4. HAJOTY PRESS CLUB

    Kolacja u Wesołego Zająca
  5. LEKTURY DECYDENTA

    Z wysypiska na salony
  6. PiS POD TRYBUNAŁ RADBRUCHA

    Miałeś, chamie, złoty róg...
  7. BIBLIOTEKA DECYDENTA

    Tajemnice starożytnego Egiptu
  8. KOBIETY NA STANOWISKACH KIEROWNICZYCH

    Ambitne przebijanie szklanych sufitów
  9. FILOZOFIA I DYPLOMACJA

    Trudna posada na Szucha
  10. "ARCHIMEDES" W MOSKWIE

    Salon wynalazków i innowacyjnych technologii
  11. LEKTURY DECYDENTA

    Siła Żydów
  12. WIATR OD MORZA

    Do łopat!
  13. Z KRONIKI BYWALCA

    Polska i Kazachstan
  14. IMR ADVERTISING BY PR

    Skarpetki: zdrowie, sport, higiena
  15. W OBRONIE POLSKI

    Wolność i prawa obywatelskie
  16. A PROPOS...

    "Ida" w TVP
  17. W OPARACH WIZERUNKU

    Renoma ochotników i amatorów