Established 1999

AKADEMIA FINANSÓW W WARSZAWIE

22 lipiec 2011

Nowatorska specjalizacja

Student Biznesu Międzynarodowego będzie kształcony w duchu proaktywnym, w atmosferze wyzwalającej maksymalną kreatywność i w oparciu o liczne studia przypadku (tzw. case studies), zaczerpnięte bezpośrednio z praktyki krajowej i zagranicznej. Specjalny zbiór kompleksowych studiów przypadku będzie przygotowany w dłuższej perspektywie i opublikowany jako materiał dydaktyczny dla studentów. Studia będą zatem oferować wiedzę praktyczną i konkretną, opartą na szerokim i uniwersalnym fundamencie teoretycznym – mówi prof. Wojciech Huebner.

 Z dr. hab. WOJCIECHEM HUEBNEREM

kierownikiem nowej specjalizacji

Biznes Międzynarodowy

w Akademii Finansów w Warszawie 


rozmawia Henryk Suchar


Skąd ten pomysł?


To efekt przemyśleń  kilku osób skupionych wokół naszej Akademii, podobnie myślących zapaleńców, a także – w dużej mierze –  efekt refleksji nad współczesnością i konkluzji w trakcie naszych podróży po świecie. Któregoś dnia zgadaliśmy się na ten temat i jak to ktoś wtedy powiedział, chcielibyśmy stworzyć studia,  które nam samym by się w swoim czasie przydały. Chcielibyśmy zabrać naszych studentów w podróż po współczesnym świecie i razem z nimi wziąć udział w takiej szczególnej przygodzie – intelektualnej i bardzo praktycznej z punktu widzenia ich karier.


Wygląda na to, że te nowe studia, Biznes Międzynarodowy, to forma reakcji uczelni na to co się dzieje w globalizującym się świecie.   


To nowa propozycja studiów oparta na naszym autorskim programie. Władze szkoły pomyślały go jako nowatorski pakiet edukacyjny przygotowujący teoretycznie i praktycznie przyszłych menedżerów współczesnego świata, w którym wszyscy o sobie wiedzą. Uruchamiany projekt teraz, w roku akademickim 2011/2012, w wersji dla dziennych studiów licencjackich. Od razu dodam, że w miarę wzrostu  zapotrzebowania, nauka będzie również oferowana w wersjach adaptowanych dla potrzeb studiów zaocznych i podyplomowych. Spróbujemy też uruchomić magisterskie studia uzupełniające. Ich rozpoczęcie uzależniamy jednak od liczby kandydatów.


Kto będzie wykładał? To jest przecież materia wymagająca dogłębnej znajomości kwestii globalnych i wiedzy praktycznej, by ją móc sprawnie i z pożytkiem przekazać innym.


Akademia Finansów ma tu do dyspozycji zasoby doświadczonych wykładowców i własne powiązania międzynarodowe. To dość, by skonstruować program studiów, który ukształtuje absolwenta maksymalnie przedsiębiorczego i kreatywnego w dziedzinie działalności gospodarczej, efektywnego i w kraju, i zagranicą. Taki absolwent powinien rozpoznawać rysujące się szanse na uruchomienie nowego, czy też rozwój już istniejącego biznesu we współczesnym otoczeniu krajowym i zagranicznym. Dzięki bagażowi, jaki wyniesie z naszej szkoły ma się w nim czuć kompetentnie i pewnie od strony zawodowej.


Co będzie osią kształcenia?


Nacisk będzie położony na uniwersalną znajomość szczebla mikro, a więc nowoczesnego przedsiębiorstwa, ale zawsze w kontekście zachodzących zjawisk globalnych i w gospodarce narodowej. Nowe studia  mają  również oswajać z rozumowaniem kategoriami inżynierskimi – myśleniem w rygorze nauk ścisłych – przydatnym m.in. w opracowywaniu tzw. feasibility studies dla projektów inwestycyjnych, czy do poprawnego odczytywania załączonych w projekcie rysunków technicznych. Łącząc te elementy ze znajomością ekonomicznej teorii przedsiębiorstwa i zagadnień prawnych oraz wzbogacając wiedzę o konkretne doświadczenia z krajowej i zagranicznej praktyki gospodarczej – studia  stwarzają  szeroką platformę umiejętności, która może inspirować absolwenta i może być wykorzystana po ich ukończeniu w konkretnej konfiguracji biznesowej.


Czyli Biznes Międzynarodowy jest niepowtarzalną ofertą kształcenia dla ambitnego, zdolnego i pracowitego studenta. Bo go przygotowuje do czynnego udziału w życiu gospodarczym współczesnego świata, stwarzając mu życiowe szanse.   


Zalet jest cała masa. Ale przede wszystkim chodzi o nabycie unikatowej wiedzy poprzez praktyki zagraniczne i tym samym poznanie realiów działania na wybranych rynkach.


Praktyki zagraniczne tego typu to rzeczywiście coś nowego.  


Ale przede wszystkim jest to szansa na zdobycie praktycznego doświadczenia w przedsiębiorstwie zagranicznym. Bo to i bezpośrednie kontakty z przedstawicielami biznesu zagranicznego, i udział w zajęciach akademickich za granicą, jak również bezpośrednia styczność z przedstawicielami polskich służb handlowych i dyplomatycznych. Warto tu też wspomnieć o tym, że pobyt poza Polską umożliwia też zebranie materiałów do prac przejściowych i pracy dyplomowej.


Czyli student Biznesu Międzynarodowego dostanie szansę poznania warunków prowadzenia biznesu zagranicą, sposobu podejmowania decyzji i stylu działania przedsiębiorców ze sfery międzynarodowej.


Pogłębione studia będą się koncentrować wokół 1-2 krajów o potencjalnie dużym znaczeniu dla przyszłego biznesu. Student nabywa nowoczesną wiedzę, która go może inspirować do dalszych samodzielnych działań poprzez  bezpośredni wgląd w realia biznesu międzynarodowego – jego aspekty ekonomiczne, techniczne, finansowe i prawne.  


Gdzie będą zlokalizowane praktyki?


Na pierwszym etapie po uruchomieniu studiów, na zasadzie priorytetu,  praktyki będą uwzględniały kraje Unii Europejskiej, w szczególności Niemcy, Wielką Brytanię oraz Federację Rosyjską i inne kraje rosyjskojęzyczne. W dalszej perspektywie planujemy praktyki również w USA, Chinach oraz Korei Płd. Będą się odbywały w niewielkich grupach pod kierownictwem specjalnie przygotowanych  opiekunów naukowych (tutorów).


Ważnym elementem studiów ma być także poszerzenie znajomości aspektów kulturowych prowadzenia biznesu zagranicą.


Dla zrozumienia sposobu, w jaki biznes rzeczywiście działa w realiach poszczególnych krajów, potrzebna jest znajomość nie tylko prawideł uniwersalnych, ale i gruntowna znajomość konkretnej otoczki kulturowej, która w praktyce koryguje wszelkie reguły. W ramach studiów Biznes Międzynarodowy student otrzyma wiedzę z wielu dziedzin skorygowaną właśnie o tak ważny współcześnie czynnik kulturowy. A funkcjonowanie przedsiębiorstwa zagranicznego stanie się dla niego bardziej zrozumiałe przez teoretyczne i praktyczne przyswojenie podstawowej logiki odmiennych systemów kulturowych. Absolwent będzie miał wyrobione odruchy wrażliwości kulturowej i rozpoznawania odmiennych od własnych sytuacji kulturowych.


Studia mają być zorientowane na rozwijanie talentów indywidualnych, możliwości swobodnego funkcjonowania studenta we współczesnej gospodarce o globalnych horyzontach, a nie na uśrednianie standardów.


Tak będzie. Od razu podkreślę, że studia w ramach autorskiego programu AF są przeznaczone dla słuchaczy mających dobry fundament w dziedzinie języków obcych – w szczególności w zakresie angielskiego. Przy kwalifikacji na studia preferowani będą studenci z zaawansowaną znajomością języków obcych. A program będzie umożliwiał intensywną kontynuację nauczania języków, część wykładów będzie prowadzona w językach obcych.


A co z tą reklamowaną indywidualną opieką nad studentem?


W ramach systemu opieki tutorskiej, po pierwszym roku studiów,  każdy student będzie pod indywidualną opieką przedstawiciela kadry naukowej, który – odgrywając rolę mentora w nauce i sprawach życiowych i nie ograniczając aktywności podopiecznego i jego kreatywności – będzie dopomagał w studiowaniu, strategicznie ukierunkowywał studenta i działał na rzecz pogłębienia jego indywidualnych zainteresowań. W czasie praktyki zagranicznej cała grupa będzie zdobywać wiedzę pod aktywną opieką pracownika naukowego, który potrafi skomentować bieżące obserwacje i doświadczenia zagraniczne w ramach codziennego dialogu ze studentem i poprzez krótkie wykłady specjalistyczne.         


Kładziecie również nacisk na rozwój kreatywności…


Student  Biznesu Międzynarodowego będzie kształcony w duchu proaktywnym, w atmosferze wyzwalającej maksymalną kreatywność i w oparciu o liczne studia przypadku (tzw. case studies), zaczerpnięte bezpośrednio z praktyki krajowej i zagranicznej. Specjalny zbiór kompleksowych studiów przypadku będzie przygotowany w dłuższej perspektywie i opublikowany jako materiał dydaktyczny dla studentów.  


Studia  będą zatem oferować wiedzę praktyczną i konkretną, opartą na szerokim i uniwersalnym fundamencie teoretycznym. Absolwent studiów powinien umieć odczytywać odruchowo okazje do „zrobieniu interesu” nie tylko tam, gdzie są one widoczne w sposób oczywisty (reakcja), ale i tam gdzie potencjalnie mogą się one dopiero pojawić, jeśli podejmie się określone własne działania inicjujące (stosunek proaktywny). Absolwent powinien być maksymalnie przygotowany do rozpoczęcia własnego działania gospodarczego, również z udziałem partnera zagranicznego – w kraju i zagranicą.


Jak prezentuje się program studiów?  


Struktura studiów na tej specjalizacji byłaby klasyczną piramidą przedmiotów, od szerokiej bazy przedmiotów społecznych (z naciskiem na ekonomię) i równoległe tworzenie podstaw do rozumowania kategoriami inżynierskimi – która to uniwersalność dawała zawsze klasyczne przewagi polskim absolwentom na świecie – po zawężający się profil przedmiotów (treści kierunkowe i specjalistyczne), w tym:


– mikroekonomia, a w szczególności teoria przedsiębiorstwa i jego finansów w warunkach gospodarki otwartej, oraz w warunkach niepewności i ryzyka;


 – teoria przedsiębiorczości oraz zagadnienia stymulowania innowacyjności i kreatywności w działaniu gospodarczym;


– podstawy inżynierii i technologii wraz z zasadami geometrii wykreślnej i rysunku technicznego, elementy materiałoznawstwa i obróbki materiałów, podstawy technologii wytwarzania produktów, podstawy wiedzy o silnikach i napędach, podstawy energetyki, automatyki, sterowania i komputeryzacji; organizacja produkcji;


– uwarunkowania kulturowe prowadzenia biznesu międzynarodowego;


– główne elementy zarządzania w skali międzynarodowej (w tym nacisk na zagadnienia porównawcze, zarządzanie zespołami złożonymi o zróżnicowanym pochodzeniu kulturowym, studiowanie występujących w praktyce systemów motywacyjnych, roli lidera (przywódcy) w różnych systemach politycznych i kulturowych);  


– kompleks zagadnień prawnych pozwalających świadomie podejmować decyzje gospodarcze przy zakładaniu oraz w trakcie  rozwoju przedsiębiorstwa;  


– marketing międzynarodowy, a w tym, m.in.: kształtowanie strategii promocyjnych oraz umiejętności negocjacyjnych z przedstawicielami odmiennych systemów kulturowych;


– zarządzanie w biznesie międzynarodowym w warunkach podwyższonej niepewności – znajomość źródeł i rodzajów ryzyka oraz procesów zarządzania ryzykiem w biznesie międzynarodowym;


– organizację biznesu międzynarodowego;


– trening i rozwój kadry w biznesie międzynarodowym.


Czy może  Pan podać orientacyjny koszt takich studiów?


Opłaty za studia muszą oczywiście uwzględniać dodatkowe koszty studiowania związane z organizacją zajęć specjalistycznych oraz praktyk zagranicznych. Jednocześnie Akademia Finansów, poprzez mechanizmy sponsoringu ze strony przedsiębiorstw inwestujących w przyszłych wybitnych specjalistów z dziedziny biznesu międzynarodowego, będzie tworzyła system stypendiów fundowanych dla najbardziej utalentowanych i pracowitych, lecz mniej zamożnych studentów. Całkowity roczny koszt studiów będzie obejmował czesne w wysokości ok. 5 tys. złotych rocznie oraz dodatkowo ok. 2,5 tys. dolarów rocznie jako udział w kosztach podróży i organizacji praktyki zagranicznej. Celowym i wskazanym dla przyszłych studentów byłoby również poszukiwanie we własnym zakresie sponsora indywidualnego lub przedsiębiorstwa, kierującego na studia i mogącego pokryć koszt studiów, gdzie skierowanie na studia może być znakomitą inwestycją  (np. firmy rodzinnej) w czynnik ludzki.


Gdzie można zasięgnąć  dalszych informacji na temat rekrutacji na studia?


Rekrutacja na studia licencjackie i uzupełniające studia magisterskie (jak wspomniałem,  rozpoczęcie studiów warunkowane liczbą kandydatów) trwa do 25 września br. w Akademii Finansów w Warszawie,  ul. Modlińska 5, tel. (22) 614-37-77, 493-49-11.


Dziękuję za rozmowę.

W wydaniu 116, lipiec 2011 również

  1. LOBBING NALEŻNY KULTURZE

    Przemiana NIE w TAK
  2. AKADEMIA FINANSÓW W WARSZAWIE

    Nowatorska specjalizacja
  3. LOBBING KULTURALNY

    Artyści z pracodawcami
  4. FARMACJA I PIŁKA NOŻNA KOBIET

    Dbałość o markę
  5. CHIŃSKI PLAN PIĘCIOLETNI

    Szansa dla polskich przedsiębiorstw
  6. TRZECIA EDYCJA KONKURSU

    Zysk z dojrzałości. Praktyki przyjazne osobom 50+
  7. IMR ADVERTISING BY PR

    Nowe standardy walki z bólem
  8. SPONSORING KULTURY

    Kto komu pomaga?
  9. SZTUKA MANIPULACJI

    Kalkulacje grzecznych manipulatorów
  10. WPŁYW SPOŁECZNOŚCI NA LOBBING

    Ryzykowna droga do decyzji
  11. PKPP LEWIATAN

    Pracownicy domowi będą chronieni
  12. POLSKA PREZYDENCJA

    Priorytety według Lewiatana
  13. NASZE SZEŚĆ MIESIĘCY

    Plany rządu
  14. DECYDENT SNOBUJĄCY

    29 lipca - Łgawice